ערמונית מוגדלת

מהי הערמונית?

בלוטת הערמונית, קיימת אצל גברים בלב ומהווה חלק ממערכת המין של הגבר. הערמונית נמצאת בין שלפוחית השתן והפין ובתוכה עוברת השופכה – דרכה עובר השתן. תפקיד הערמונית הינו בעיקר בייצור נוזל הזרע.

ערמונית מוגדלת

מה גודל בלוטת הערמונית?

ערמונית נורמלית הינה בגודל של כ 2-3 ס"מ, נפח תקין של בלוטת ערמונית הינו כ 18-20 סמ"ק.

מהי הגדלה שפירה של הערמונית?

ערמונית (פרוסטטה) מוגדלת מופיעה אצל רוב הגברים בגיל מבוגר, חשוב להבין שלרוב ערמונית מוגדלת הינה מצב הנובע מהגדלה שפירה של הערמונית. כלומר לא מדובר בגידול סרטני. הערמונית מורכבת ממספר חלקים, במצב של הגדלת ערמונית שפירה גדל האזור האמצעי של הערמונית.

הערמונית מתחילה לגדול בסביבות גיל 30-40 והגדילה שלה מושפעת מגורמים שונים. עם השנים גברים רבים מאד סובלים מהגדלה שפירה של הפרוסטטה. לדוגמא, סביב גיל 50 יכולים להופיע סימנים אצל כשליש מהגברים, עם עליית הגיל יסבלו לבסוף רוב הגברים מהגדלת הערמונית.

מהם התסמינים (סימפטומים) של הגדלת ערמונית?

עקב העובדה שהשופכה עוברת דרך הערמונית ודרכה עובר השתן, ערמונית מוגדלת עשויה לגרום לבעיות שונות בעת הטלת שתן:

זרם שתן מוחלש

קושי וצורך במאמץ בעת הטלת השתן

זרם שתן מקוטע / טפטוף סופי

תכיפות (השתנה לעיתים קרובות)

דחיפות (חייבים לרוץ לשרותים מהר)

תחושה של חוסר התרוקנות לאחר הטלת השתן

נוקטוריה – הטלת שתן בלילה

מה אפשרויות הטיפול בערמונית מוגדלת?

קיימות מספר אפשרויות טיפול הכוללות טיפול תרופתי וטיפול ניתוחי

טיפול תרופתי

קיימות תרופות שונות היכולות לסייע למטופלים עם ערמונית מוגדלת, תרופות אלו פועלות במספר מנגנונים:

חסמי אלפא – (לדוגמא: אומניק / קסטרל) גורמים להרפיה מסויימת של השריר באזור הערמונית וכך מקלים על הטלת השתן

5alpha reductase inhibitors – (לדוגמא: אבודרט, דואודרט) גדילת תאי הערמונית תלויה בחשיפה לטסטוסטרון – הורמון המין של הגבר. תרופות אלו מונעות את למעשה את "שינוי הצורה" של הטסטוסטרון מהדם לטסטוסטרון "הפעיל" המשפיע על תאי הערמונית וכך גורמים לירידה הדרגתית בגודל הערמונית.

phosphodiesterase 5 inhibitors (PDE5) – (לדוגמא: סיאליס) – אלו הן תרופות שבמקור תוכננות לטיפול בהפרעות בתפקוד המיני, אך במחקרים שונים נראה כי קיימת גם השפעה ושיפור בתלונות של הטלת שתן אצל גברים עם ערמונית מוגדלת. תרופות אלו יכולות להתאים במיוחד לגברים עם הפרע משולבת.

תרופות אנטיכולינרגיות – (לדוגמא: ספסמקס, טוביאז) תרופות אלו גורמות להרפיה מסויימת של השריר בכיס השתן ובכך עוזרות בעיקר לטיפול בתלונות על תכיפות ודחיפות בהטלת השתן.

טיפול ניתוחי

גברים רבים מסתדרים לאורך שנים עם טיפול תרופתי בלבד אך לעיתים יש צורך בטיפול ניתוחי וכריתת הערמונית.

קיימים מספר ניתוחים לכריתת הערמונית וניתן לבצע אותם דרך השופכה (ללא חתך) או בניתוח פתוח.

השיטות להסרת הערמונית דרך השופכה הינן כריתת ערמונית דרך השופכה (TURP) או אידוי ערמונית בלייזר או מכשירים אחרים דרך השופכה.

בנוסף, לערמוניות מוגדלות במיוחד ניתן לבצע ניתוח פתוח, ההתאוששות לאחר הניתוח מעט ארוכה יותר אך ניתוח זה מבטיח תוצאות ארוכות טווח מצויינות.

נכתב על ידי ד"ר יובל פרייפלד