סרטן אשכים

מהם תפקידי האשכים?

האשכים הינם חלק ממערכת הרביה של הגבר, תפקידם כפול- הם אחראים על ייצוא הזרע וכן על ייצוא של מרבית הטסטוסטרון – הורמות המין הגברי. הסיבה שהאשכים נמצאים בשק האשכים, למעשה חיצונית לגוף, הינה הצורך בוויסות טמפרטורה לצורך ייצור הזרע.

מהו סרטן האשכים?

סרטן האשכים, ככל גידול סרטני, הינו ריבוי בלתי מבוקר של תאים. זהו גידול נדיר יחסית, אך מהווה את הממאירות הנפוצה ביותר בקרב גברים צעירים. סרטן האשכים נחלק לשני סוגים עיקריים:

SEMINOMA – (סמינומה) שיא ההארעות בגילאי 30-40

NON SEMINOMA – (נון סמינומה) שיא ההארעות בגילאי 20-30

מהם גורמי הסיכון לגידול באשכים?

גורם הסיכון העיקר לגידול באשכים הינו אשך טמיר – אשך שנמצא במפשעה ולא בשק האשכים בילדות.

גורמי סיכון נוספים כוללים רקע אישי או משפחתי של סרטן האשכים, תסמונות גנטיות (דאון, קליינפלטר), ובעיות פוריות.

מהם התסימנים (סימפטומים) של סרטן האשכים?

לרוב גידול באשכים אינו סימפטומטי, לעיתים הגידול מתגלה בבדיקת רופא שגרתית ולעיתים בבדיקה עצמית אז חש המטופל גוש באשך, לרוב הגוש הינו נוקשה ולא כואב.

לעיתים נדירות, גידולים בשלב מתקדם עשויים לגרום לכאבי גב, כאבי בטן רגישות והפרשה מהשדיים.

חשוב לדעת כי בכל מקרה בו ממשים גוש באשך מומלץ לפנות לבדיקה ללא דיחוי.

איך מתבצע אבחון של סרטן אשכים?

כאשר עולה החשד לגידול באשך בשלב הראשון מבוצע אולטראסונד אשכים. לאחר מכן במידה ואכן מדובר בגידול באשך מבצעים בדיקות הדמיה נוספות להערכת התפשטות הגידול. כמו כן מבוצעות בדיקות דם לזיהוי סמנים הקשורים לסרטן האשכים – AFP, BHCG, LDH.

גילו לי גידול באשך – מה הטיפול?

לאחר האבחנה הראשונית יחליט האורולוג המטפל על הצורך בהמשך הברור והטיפול.

ברוב המקרים לאחר השלמת בדיקות ההדמיה יש צורך בביצוע כריתה של האשך בו נמצא הגידול. הדבר מהווה הן את הטיפול הנדרש בחלק מהמקרים וכן מאפשר לקבל אבחנה מדוייקת של סוג הגידול. בעת ביצוע הניתוח ניתן להשתיל תותב אשך לאלו המעוניינים בכך.

בהתאם לממצאים הראשוניים וסוג הגידול מבוצע דיון בשיתוף עם המטופל והחלטה על המשך הטיפול.

במטופלים עם גידול באשך בלבד – ללא גרורות, אפשרויות הטיפול נעות ממעקב בלבד, דרך טיפול כימותרפי מצומצם ועד ניתוח לכריתת בלוטות לימפה רטרופריטוניאליות  (RPLND) המסייע לטיפול וקבלת אבחנה מדוייקת.

במקרים של סרטן גרורתי לרוב יינתן טיפול כימותרפי מלא, כאשר לעיתים יהיה צורך גם בביצוע ניתוח RPLND.

חשוב לציין כי הרוב המכריע של החולים עם סרטן האשכים מאובחנים בשלבי מחלה מוקדמים יחסית ואז אחוזי הריפוי מצויינים.

נכתב על ידי ד"ר יובל פרייפלד